BBM DAN AKTIVITI MURID LEMAH

BAHAN BANTU MENGAJAR
      AKTIVITI MURID LEMAH
          
Hasil Pembelajaran : Murid dapat membuat perbandingan isipadu cecair dengan menggunakan                                       unit bukan piawai.
Bahan-bahan          : botol air mineral, botol air,  kad imbasan, jug, basin                                                                   kotak beracun, gelas plastik, kad catatan.
Langkah-langkah    :
  1. Guru membawa dan menunjukkan 2 botol air A dan B yang berlainan saiz yang berisi air.
  2. Guru bertanya kepada murid botol air mana yang “SEDIKIT” dan “BANYAK” isipadu air.
  3. Guru minta 2 orang murid datang ke hadapan dan untuk mengisi air dari kedua-dua botol air ke dalam 2 basin yang berlainan dengan menggunakan gelas plastik.
  4. Guru minta murid mengira berapa gelas air dari  botol air A dan botol air B.
  5. Ulang dengan bekas yang lain.(botol air mineral botol air C)
  6. Minta murid berada dalam bulatan untuk aktiviti permainan kotak beracun.
  7. Latihan lembaran kerja.
Cara Permainan (Kotak Beracun)
  1. Guru meletakkan satu biji gelas plastik, satu baldi air, kad manila yang berjadual, basin dan jug di tengah-tengah bulatan murid.
  2. Guru menunjukkan sebuah kotak yang dipanggil “kotak beracun” di dalam kotak tersebut terdapat kad imbasan yang tertulis “jug” atau “basin”.
  3. Guru memperdengarkan lagu dan minta murid mengedarkan kotak kepada setiap orang murid yang berada dalam bulatan mengikut muzik yang dimainkan.
  4. Apabila muzik dihentikan maka kotak yang berada pada tangan seseorang murid, maka murid tersebut akan membuka kotak dan mengambil satu kad imbasan yang tertulis “jug” atau “basin”
  5. Murid diminta datang ke tengah bulatan dan mengambil gelas plastik serta masukkan air ke dalam bekas yang tertulis pada kad imbasan dan catatkan bilangan pada kad catatan yang disediakan.
  6. Ulang aktiviti kotak beracun sehingga air di dalam kedua-dua  bekas penuh.
  7. Guru bertanyakan kepada murid bekas mana yang paling banyak dan sedikit menyimpan air berdasarkan kepada catatan yang dibuat.
  • Guru mesti menegaskan kepada murid bahawa kapasiti air bukan bergantung pada bekas tetapi bergantung pada isi padu air di dalam bekas.
Latihan Lembaran Kerja
Nyatakan bekas mana yang menyimpan air “BANYAK” atau “SEDIKIT” .