AKTIVITI UNTUK MURID CEMERLANG DAN LEMAH
Hasil Pembelajaran : Murid dapat membuat perbandingan persepsi terhadap kapasiti.
Bahan-bahan : 3 bekas air yang sama saiz, 1 botol besar air mineral, kad imbasan, baldi, kotak beracun, 10 biji gelas plastik.
Langkah-langkah :
- Guru membawa dan menunjukkan botol mineral yang berisi air.
- Letakkan 3 bekas air yang sama saiz di atas meja.
- Soal murid-murid untuk menjelaskan kesamaan antara 3 bekas air itu.
- Guru perkenal dan menerangkan kosa kata “kosong”, “separuh penuh: dan “penuh” dengan menggunakan kad imbasan.
- Minta 3 orang murid datang ke hadapan untuk mengisi air mengikut kosa kata yang disebut oleh murid secara beramai-ramai berdasarkan kosa kata yang ditunjukkan oleh guru. Guru membimbing murid yang lemah.
- Minta murid yang lain datang ke hadapan dan menyusun gelas-gelas itu mengikut turutan dari kosong ke penuh.
- Ulang dengan murid yang lain secara rawak.
- Minta murid berada dalam bulatan untuk aktiviti permainan kotak beracun.
- Latihan lembaran kerja.(pengayaan dan pemulihan)
Cara Permainan (Kotak Beracun)
- Guru meletakkan 10 biji gelas kosong dan satu baldi air di tengah-tengah bulatan murid.
- Guru menunjukkan sebuah kotak yang berisi 10 kotak hadiah yang bernombor dan di dalam kotak hadiah tersebut ada kad imbasan yang tertulis kosa kata “separuh penuh”, “penuh”, dan kosong”
- Guru memperdengarkan lagu dan minta murid mengedarkan kotak kepada setiap orang murid yang berada dalam bulatan mengikut muzik yang dimainkan.
- Apabila muzik dihentikan maka kotak yang berada pada tangan seseorang murid, maka murid tersebut akan membuka kotak dan mengambil kotak hadiah serta membaca kad imbasan yang tertulis kosa kata.
- Murid diminta datang ke tengah bulatan dan membaca dengan kuat kosa kata yang tertulis dan murid diminta mengisi air ke dalam sebiji gelas mengikut kosa kata yang dibaca.
- Ulang aktiviti kotak beracun sehingga masa yang ditetapkan.
- Minta murid secara rawak menyusun gelas-gelas mengikut kumpulan kosa kata.
- Guru mesti menegaskan kepada murid bahawa kapasiti air bukan bergantung pada bekas tetapi bergantung pada isi padu air di dalam bekas.
Latihan Pengayaan (Murid Cemerlang)